Stand van zaken campagne LEF in samenwerking met SATA
vrijdag 28 november 2025
In de
afgelopen maanden hebben wij als LEF-bestuur gewerkt aan een campagne om
onze zorgen over de verschraling van het aanbod van zorgverzekeraars en
de effecten daarvan voor de levering van medicijnen breder bekend te
maken. Met als één van de speerpunten het onder druk staan van de medicatieveiligheid van de patiënten. Wij willen dat consumenten maar ook politici en bestuurders zich bewust
zijn van de effecten van het verregaande preferentiebeleid van de grote
zorgverzekeraars met een direct medicijntekort als gevolg en dus het ernstig in gedrang komen van de medicatieveiligheid.
Daarvoor hebben wij met hulp van SUE & the Alchemists (SATA) verschillende
acties lopen om de aandacht van het algemene publiek, de media en
politici te trekken over de zorgen die wij als professionals hebben. Wij hebben jullie al meegenomen in de open brandbrief die we naar ONVZ en
VGZ hebben gestuurd, waardoor wij nu aan tafel komen met bijvoorbeeld de
ACM, maar ook het ministerie van Volksgezondheid.
Onze pogingen om aandacht te genereren voor de situatie is gisteren ook heel zichtbaar geworden met een voorpagina-artikel in de Telegraaf waarin Erik Mijnhardt namens LEF in een interview onze zorgen heeft verwoord. Zie hiervoor
onze nieuwsbrief van donderdag 27 november jl. De
komende tijd zullen wij daarvoor verdere verschillende acties uitzetten
in gesprek te geraken met politici en het ministerie en aandacht van de
media te vragen. Zo lopen er ook contacten met verschillende
tv-programma’s. Het uiteindelijke doel is dat wij vanuit onze positie als
apothekers onze inbreng kunnen geven in een politiek proces om het
preferentiebeleid te herzien en daarmee de geneesmiddelentekorten
te verkleinen. Met als belangrijkste uitkomst: het herstel van de
medicatieveiligheid voor de patiënten!